dikaiwmata

Δικαιώματα

(από Γ’ Δημοτικού)

Οι σχολικές τάξεις αποτελούν μικρογραφία της κοινωνίας, όπου συμβιώνουν παιδιά διαφορετικής προέλευσης και κουλτούρας. Παράλληλα, η οικονομική κρίση, η αύξηση των φαινομένων εκφοβισμού και οι εντάσεις αυξάνουν την ανάγκη για κοινωνική συνοχή, αποδοχή κάθε ετερότητας, ειρηνική διαχείριση των συγκρούσεων, διάλογο, αλληλεγγύη, εκπαίδευση στις αρχές της δημοκρατίας. Οι εκπαιδευτικοί αναζητούν μεθόδους και υλικό που θα ενδυναμώσει την προσπάθειά τους να μεταδώσουν στα παιδιά τις αρχές των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων, όπως αυτές διαγράφονται από τις διεθνείς συμβάσεις.

Ένας τρόπος που βοηθά ιδιαίτερα τα παιδιά να αντιληφθούν την έννοια του δικαιώματος, να αντιληφθούν τον εαυτό τους ως φορέα δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, αλλά και ως ενεργό μέλος ενός κοινωνικού συνόλου, είναι η αφήγηση. Τα βιβλία αφηγούνται στα παιδιά βιώματα των ηρώων τους και εκείνα ταυτίζονται μαζί τους. Μιλώντας για τους ήρωες, συζητούν για τα δικά τους προβλήματα, για τις δικές τους ανάγκες και για τους τρόπους με τους οποίους προσπαθούν να τις καλύψουν. Κάνουν συγκρίσεις, θέτουν ερωτήματα, επιχειρηματολογούν, αναζητούν απαντήσεις, προτείνουν λύσεις. Σκέφτονται και εμβαθύνουν στην ουσία των δικαιωμάτων με τρόπο δημιουργικό και κριτική σκέψη.

Τα βιβλία για παιδιά, τα λογοτεχνικά κείμενα αλλά και τα λαϊκά παραμύθια που μπορούν να αξιοποιηθούν προς αυτή την κατεύθυνση είναι πολλά. Eπιλέξαμε βιβλία μυθοπλασίας, κλασικής λογοτεχνίας, βιβλία στηριγμένα σε προσωπικές μαρτυρίες, μέσα από τα οποία  τα παιδιά καλούνται να διαπραγματευθούν αυτά τα δύσκολα ζητήματα, αναγνωρίζοντας το άδικο, το δίκαιο, το δέον.

To θέμα ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ υποστηρίζει το Εργαστήριο Δεξιοτήτων ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ